کلیه فعالان صنعت بیمه به اصول اخلاقی زیر متعهد هستند:
♦ پایبندی به مقررات و تعهدات
- احترام و توصیه به رعایت قانون و مقررات و عدم تلاش برای بی اثر کردن آن ها.
– برخورد با همکاران و واسطه هایی که از طریق غیر اخلاقی از جمله پرداخت رشوه به بازاریابی می پردازند.
– عدم چشم پوشی نسبت به تخلف دیگران و همکاری برای کاستن هر گونه فساد.
– پایبندی به قول و تعهد خود و وفاداری به عهد و توافقات و قراردادها چه قانون بر آن ناظر باشد،چه نباشد.چه آشکار باشد،چه پنهان.
– پرداخت به موقع خسارت مطابق آنچه در قرارداد آمده است.
– رعایت و حمایت از رقابت آزادانه و عادلانه و پیروی از اصول بیمه گری به ویژه در تعیین نرخ و شرایط.
♦ عدالت و انصاف
– تعیین دستمزد همکاران به صورت منصفانه و پرداخت کارمزد نمایندگان و کارگزاران طبق ضوابط.
– رفتار منصفانه با مشتریان و طرفهای تجاری در همه جوانب.
– پرهیز از به چنگ آوردن اطلاعات تجاری با ابزار غیر اخلاقی و غیر صادقانه.
– تعیین نرخ حق بیمه بر پایه اصول فنی معقول منصفانه و درخور شرایط بیمه بدون تاثیر از رقبا.
♦ شفافیت و صداقت
– صداقت و راستی در مبادله اطلاعات و نیز خودداری از عرضه گزارشات فریب دهنده، پنهان کاری و حذف هدفمند برخی از اطلاعات.
– خودداری از ارائه ی اطلاعات نادرست در تبلیغات و اطلاع رسانی.
– انتشار مستمر اطلاعات دقیق مالی و ویژگی های حرفه ای خود به صورت واقعی.
– اطلاع رسانی به موقع به بیمه گذاران نسبت به بروز هر گونه تغییرات موثر در ادای تعهدات.
– توجیه کامل مشتریان نسبت به شرایط پوشش بیمه و محدودیتهای دریافت خسارت.
– برقراری روابط شفاف با مشتری بگونه ای که امکان هیچ گونه سوء استفاده نباشد.
♦ حفظ کرامت انسانی
– خودداری از تقدیم و دریافت مسرفانه هدیه و برگزاری بیش ازحد برنامه های سرگرمی و تفریحی برای طرفهای تجاری.
– انتخاب همکارانی که به اصول اخلاق حرفه ای متعهدند و از هر گونه آلودگی به ارتشاء و پرداختهای غیر موجه مبرا می باشند.
– محترم دانستن و حفظ حریم خصوصی مشتریان، همکاران و رقبا.
♦ رعایت حقوق اجتماعی
– احترام به منزلت و حقوق انسانی و شهروندی افراد و پاسداری از آن.
– احترام به فرهنگ، ادب، رسوم و اعتقادات مشتریان.
– سلوک و عدم کینه توزی با منتقدانی که سخن از نقض قانون و مقررات می گویند و عملکرد ها را نقد می کنند
– مقابله با پولی شویی و هرگونه فعالیت دیگری که پشتیبان بزه های سازمان یافته باشد.
– پاسداری از طبیعت، محیط زیست و توسعه پایدار.
– همکاری با سازمانهای مردم نهاد و حمایت از آن دسته از تدابیر عمومی که سبب تقویت توسعه صنعت بیمه می شود.
– پذیرش شکایت مشتریان و نظارت مقامات مجاز.
– احترام به حقوق مالکیت مادی و معنوی رقیبان.
ثبت ديدگاه